“Cinema/Ideology/Criticism” 1969-2019: Politics of Form, Forms of Politics

“Cinema/Ideology/Criticism” 1969-2019: Politics of Form, Forms of Politics

Veranstalter
Institut für Theater-, Film- und Medienwissenschaft, Goethe-Universität Frankfurt
Veranstaltungsort
Aula der Städelschule, Dürerstraße 10, Frankfurt am Main
Ort
Frankfurt am Main
Land
Deutschland
Vom - Bis
28.11.2019 - 30.11.2019
Website
Von
Daniel Fairfax

Published the year after the May ’68 revolts, Jean-Louis Comolli and Jean Narboni’s editorial for Cahiers du cinéma, “Cinema/Idéologie/Critique” (“Cinema/Ideology/Criticism”) landed like a bombshell in the French film criticism landscape. Initiating a furious half-decade of politically engaged critical activity within the journal, “Cinema/Ideology/Criticism” passed into the film studies canon, both in France and internationally. The impending 50th anniversary of Comolli/Narboni’s editorial prompts us to re-read and interrogate the article both within a contemporary cultural context, and in the framework of a longer, transnational tradition of political aesthetics. This conference will bring together an international selection of scholars to collectively revisit one of the landmark texts in the history of film theory.

Sprecher:
Jean-Louis Comolli (per Video)
Thomas Elsaesser
Philip Rosen
Jane Gaines
Francesco Casetti
Dudley Andrew
und viele andere

Organisiert von Daniel Fairfax (Goethe-Universität Frankfurt) und Vinzenz Hediger (Goethe-Universität Frankfurt)

Website: www.cinema-ideology-criticism.de
Für Rückfragen: Daniel Fairfax (fairfax@tfm.uni-frankfurt.de)

Programm

Donnerstag, 28. November 2019

14:00-14:00
Tagungsbegrüßung: Daniel Fairfax (Goethe-Universität Frankfurt) and Vinzenz Hediger (Goethe-Universität Frankfurt)

14:15-16:00
Sitzung 1: Cinema and Spectacle
Grundsatzrede 1 (per Video):
Jean-Louis Comolli, “‘Cinema/Ideology/Criticism’: Yesterday and Today”

Grundsatzrede 2:
Thomas Elsaesser (Columbia University), “Spectacle: Making the Visible Invisible”

16:30-18:00
Sichtung:
À voir absolument (si possible): Dix années aux Cahiers du cinéma 1963-1973 (R: Jean-Louis Comolli and Jean Narboni, 2011, 80min)

Freitag, 29. November 2019

9:30-12:30
Sitzung 2: History and Ideology
Moderator:
Vinzenz Hediger (Goethe-Universität Frankfurt)

Teilnehmer:
Marco Grosoli (Habib University), “The Unaccomplished Divorce. Comolli's writings in the first half of the 1960s”
Sam di Iorio (Hunter College, CUNY), “Detour #2: Jazz Direct & Indirect”
Elif Sendur (SUNY Binghamton), “Neither Singular nor Collective: Cahiers du Cinéma’s Experimentation with Young Mr. Lincoln”

13:30-16:30
Sitzung 3: Theory and Textuality
Moderator:
Sonia Campanini (Goethe-Universität Frankfurt)

Teilnehmer:
Daniel Fairfax (Goethe-Universität Frankfurt), “The Insights and the Oversights: ‘Cinema/Ideology/Criticism’ viewed from 2019”
Philip Rosen (Brown University), “Textual Disruption and Film Theory, Then and Now”
Jane Gaines (Columbia University), “If Reality is Nothing More Than the Prevailing Ideology”

17:00-19:00
Sitzung 4: Language and Ontology
Moderator:
Rembert Hüser (Goethe-Universität Frankfurt)

Teilnehmer:
Pierre Eugène (Université de Paris-Nanterre), “Serge Daney from 1968 to 1972: In and Out of Cahiers du cinéma”
Dudley Andrew (Yale University), “The Persistence of Rohmer at Cahiers du cinema, 1968-1972” 

19:00pm-20:00
Sichtung:
Une partie de campagne: Les Cahiers du cinéma face au film (dir. Bernard Eisenschitz, 1969, 52min).

Saturday, November 30:

Sitzung 5: Critique and Practice
9:30-12:30
Moderator:
Daniel Fairfax (Goethe-Universität Frankfurt)

Teilnehmer:
Volker Pantenburg (Freie Universität Berlin), “Repercussions of a Debate: Cahiers vs. Cinéthique in Filmkritik”
Christa Blümlinger (Université Paris-VIII), “Critical Activity as Utopia”
Sulgi Lie (Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn), "Political Modernism or Late Modernism? Film Criticism, Jameson and Aesthetic Historicity".

13:30-15:30
Sitzung 6: Cinephilia and the Apparatus
Moderator:
Philipp Dominik Keidl (Goethe-Universität Frankfurt)

Teilnehmer:
Vinzenz Hediger (Goethe-Universität Frankfurt), “The Repentant Cinephile: On Film Criticism as Self-Criticism”
Francesco Casetti (Yale University), “Lost in the Apparatus: The Last Revival of the Fear of Cinema”

16:00-17:00
Schlussdiskussion

Kontakt

Daniel Fairfax

Norbert-Wollheim-Platz 1, Frankfurt am Main

fairfax@tfm.uni-frankfurt.de


Redaktion
Veröffentlicht am
Beiträger
Klassifikation
Epoche(n)
Region(en)
Weitere Informationen
Land Veranstaltung
Sprach(en) der Veranstaltung
Englisch
Sprache der Ankündigung